29 August 2011

MyFitness: Cara Untuk Tambahkan Berat badan Bg Si Kurus



Cara memambah berat badan bukan perkara yg susah as long as you have the keinginan, discipline dan caranya. Walaupun anda bole cuba menggunakan supplement weight gainer semata-mata, tapi cara yg lebih berkesan bergantung kepada 3 perkara:
  • Nutrition
  • Training
  • Supplements (Makanan Tambahan)

Nutrition

Samada seseorang itu ingin tambah atau kurangkan berat badan, kita perlu makan 5-6 hidangan sehari. Makanan seimbang mengandungi carbs, protein and fat dalam ratio calorie 50:35:15. Lebih kurang lah. But you have to eat and basically more than you would like to.

Weight Training

Weight training di gym memang sesuai untuk membantu korang bukan saja untuk tambah berat badan tetapi extra berat badan itu adalah otot yg akan menjadikan tubuh lebih sasa. End of the day you want to gain “good” lean weight and not just fat. Nasihat aku itu untuk yang berlatih untuk jangka masa panjang dan bukanlah untuk 3-6 bulan sahaja. Kalau anda kurang berpengalaman untuk cara weight training di gym, dapatkan panduan orang yg berpengalaman or brader2 yang tough kat situ haha

Supplements (Makanan Tambahan)

Untuk tambah berat badan, weight supplements seperti di bawah are actually very helpful and mainly just foods and occur naturally in our diet. Perbezaanya? Supplements ni mengandungi semua yang korang perlukan tanpa nak fikir itu ini. Basically what you’ll need is:
  • Protein: This can be either from whey protein or weight gainers or other forms of protein supplements.
  • Creatine: for muscle/strength gain
  • Others: Glutamine, NOX etc

                                                                                                                                                     By Kevin Zahri